Prim. MUDr. Nedělka je uznávaný rehabilitační lékař, který provozuje soukromou praxi již od roku 1993. Své dlouholeté zkušenosti s fungováním zdravotnického systému v Česku, zejména v oblasti úhrad péče, přetavil v potřebu modernizace. Po dvou letech intenzivní spolupráce nám poskytl upřímnou zpětnou vazbu k implementaci PURObota.
Představení praxe a motivace
Pane primáři, mohl byste nám na úvod krátce představit svou praxi a tým?
Naši rehabilitační praxi provozujeme jako soukromý subjekt již od roku 1993. Vždy jsme usilovali o komplexní rehabilitační péči dle konceptu profesora Jandy. Náš tým tvoří tři kmenoví lékaři (včetně mého syna, který má atestaci z rehabilitace a neurologie, a jedné mladé kolegyně), dále stálý tým fyzioterapeutů a smluvních spolupracovníků. Léčíme a přebíráme těžší a náročnější pacienty z nemocnic, jako jsou ÚVN, Motol, Homolka nebo Vinohradská nemocnice.
Kdy a proč nastal zlom, že jste se rozhodli pro integraci asistenta, jako je PURObot?
Primární motivací byla absence spravedlivé úhrady za kvalitně odvedenou práci. Situace se zhoršila v době, kdy Ministerstvo zdravotnictví začalo preferovat státní subjekty, což šlo na úkor soukromých praxí. Největší šok pro nás nastal, když pojišťovny (konkrétně VZP) požadovaly zpět přes milion korun a v rámci kompenzace nabídly pouze sto tisíc. V tu chvíli jsme věděli, že musíme něco změnit, abychom zajistili racionální možnost získání spravedlivé satisfakce za naši péči.
Osobní rozměr spolupráce a implementace
Co byste řekl, že kromě výsledků nakonec stvrdilo vaše rozhodnutí?Upřímně, nešlo jen o software, ale i o člověka.
Když už musíte do svého zajetého ekonomického režimu vpustit někoho, kdo může zasahovat do financí, musíte mít naprostou důvěru. Mně osobně pomohlo to, že jsem se s vámi, Lolo, potkal. Bylo jasné, že tady nejde jen o obchod, ale o snahu reálně pomoci.
Implementace nebyla snadná pro plně vytíženého lékaře, ale díky vašemu vstřícnému přístupu se proces zaškolení a zavedení změn úspěšně rozběhl.Jak probíhala implementace PURObota do praxe a jaké byly největší překážky?
Nebylo snadné implementaci začlenit do plně vytíženého provozu, ale díky vašemu vstřícnému přístupu to šlo. Bylo nutné zaškolit celý tým fyzioterapeutů a sladit procesy. Největší výzva spočívala v tom, že náš původní medicínský software přebíral pouze první diagnózu. Museli jsme zajistit, aby se do vykazování promítly všechny relevantní diagnózy, včetně těch vyjmenovaných, které pojišťovny preferují, aby byla léčba těžších pacientů plně uhrazena.
Je pravda, že hlídání barevných diagnóz u vás přineslo ovoce už v prvním roce používání PURObota. Jak se změnil přístup vašich kolegů a personálu k vykazování péče?
To byla velká změna! Fyzioterapeuti si postupně uvědomili, že vazba na barevné diagnózy má přímý vliv na racionalizaci léčby i finanční úhradu. Dnes už máme systém, který pomáhá chyby minimalizovat.
PURObot nám pomohl zlepšit rácio při vykazování a zajistit spravedlivou odměnu.
Konkrétní přínosy a výsledky
Kterou funkcionalitu PURObota byste označil za nejpřínosnější pro vaši praxi a proč?
Největší přínos vidím v tom, že nám PURObot pomáhá kompenzovat poklesy úhrad. Zejména ve fyzioterapii byly ztráty vždy největší.
PURObot nám pomohl zlepšit rácio při vykazování a zajistit spravedlivou odměnu. Máme konkrétní příklad z loňského roku – jen díky splnění bonifikací za žluté diagnózy jsme získali navíc půl milionu korun. To nám umožňuje i nadále se soustředit na léčbu těch nejsložitějších pacientů.Kdybyste měl vypíchnout jeden moment, kdy jste si řekl „Tohle stálo za to“, který by to byl?
Asi ve chvíli, kdy jsme zjistili, že nám PURObot pomáhá kompenzovat poklesy úhrad ve fyzioterapii. To byl ten hlavní moment, kdy nám došlo, že je to opravdu ku prospěchu. U té fyzioterapie je pomoc opravdu markantní.
Vzkaz a doporučení
Máte nějaký vzkaz pro lékaře, kteří se obávají integrace služby PURObot?
Vzkázal bych jim, aby se nebáli, pokud si najdou partnera, který je pro ně přínosem, a ne přítěží.
Je důležité si uvědomit, že data jsou u PURObota v bezpečí – nejde o jejich zneužití, ale o systémovou obranu proti neférovosti. Cílem je zbavit se zbytečné administrativy a zajistit spravedlivou odměnu. S partnerem, který je vstřícný a má skutečný zájem pomoci, je riziko poškození menší než ztráta způsobená neférovostí systému.Děkuji za váš čas a rozhovor a přeji vám, ať se vám i nadále daří.