Close

Semináře Úhradová vyhláška 2026 s ex-zaměstnanci VZP, OZP a ZPMV. Počet míst je omezen. Registrace

Víme, jak vám ušetřit čas a peníze
Close

Semináře Úhradová vyhláška 2026 s ex-zaměstnanci VZP, OZP a ZPMV. Počet míst je omezen. Registrace

Nejčastější chyby při transformaci lékařské ordinace na s. r. o.

Témata v článku

Mnoho lékařů zvažuje převod své praxe z fyzické osoby (OSVČ) na společnost s ručením omezeným. Není divu – tato změna přináší omezení osobního ručení, možnost efektivnější daňové optimalizace a také lepší pozici pro případný budoucí prodej ordinace. Přesto se během tohoto procesu často opakují chyby, které mohou způsobit právní komplikace, finanční ztráty či dokonce dočasné přerušení poskytování zdravotní péče.

Pojďme se podívat na nejčastější z nich.

  • Podcenění povolení a registrací

    Ordinace provozovaná formou OSVČ má oprávnění k poskytování zdravotních služeb vystavené přímo na jméno lékaře. Nově založená s. r. o. toto oprávnění automaticky nezískává – je nutné o něj znovu požádat u příslušného krajského úřadu nebo u Magistrátu hlavního města Prahy. Častým omylem je představa, že stačí „přehlásit IČO“; takto to ale nefunguje.

    Důležité je kontaktování zdravotní pojišťovny a předložení všech potřebných podkladů nutných pro převod na s. r. o.:

    • výpis z obchodního rejstříku s uvedením předmětu podnikání poskytování zdravotních služeb,
    • číslo bankovního účtu s. r. o.,
    • doklady o uzavřeném pojištění ordinace,
    • ukončená registrace poskytovatele zdravotních služeb OSVČ,
    • nová registrace poskytovatele zdravotních služeb s. r. o.

    Registrace poskytovatele zdravotních služeb musí být časově sladěna. Ukončení registrace OSVČ by mělo plynule navazovat na registraci nové s. r. o.

    Příklad harmonogramu:

    • Ukončení registrace OSVČ: 31. 8. 2025
    • Nová registrace s. r. o.: 1. 9. 2025
       

    Je nutné počítat s tím, že zdravotní pojišťovna má na vyřízení žádosti 30 dní. Po dokončení převodu na s. r. o. pojišťovna zasílá informaci o ukončení smlouvy OSVČ a zároveň novou smluvní dokumentaci pro s. r. o., která zahrnuje:

    • smlouvu o poskytování zdravotních služeb,
    • úhradový dodatek,
    • případně bonifikační dodatek.

    Současně je nutné zahájit komunikaci a nahlásit změny dalším institucím, například SÚKL nebo hygienické stanici, aby byla zajištěna plynulost provozu.

    Neúplný převod majetku a smluv

    Součástí každé lékařské praxe jsou nejen přístroje a nábytek, ale také IT vybavení, software a často i zásoby léků či zdravotnického materiálu. Všechny tyto položky jsou majetkem OSVČ a musí být řádně převedeny do nově vzniklé s. r. o. – nejčastěji formou prodeje nebo vkladem do základního kapitálu společnosti.

    Zvláštní pozornost je třeba věnovat nájemním smlouvám na prostory ordinace. Pronajímatel musí převod nájmu výslovně schválit, nebo je nutné uzavřít smlouvu novou.

    Stejný princip platí i pro pracovněprávní vztahy – smlouvy se zaměstnanci či externími spolupracovníky je nutné formálně ukončit a znovu uzavřít již s novým zaměstnavatelem, tedy s. r. o.

    Účetní a daňová úskalí

    Změna právní formy není jen právním krokem, ale také významnou účetní a daňovou operací. Nevhodně zvolený okamžik převodu může vést k nežádoucímu dvojímu zdanění příjmů.

    Mezi další časté problémy patří:

    • nesprávné ocenění a zaúčtování zásob léků či materiálu při jejich převodu do s. r. o.,
    • absence jasného plánu, jak přejít z daňové evidence OSVČ na účetnictví společnosti,
    • chybné nastavení režimu DPH při převodu majetku a smluv.

    Slabá smluvní ochrana při prodeji praxe

    Pokud je změna právní formy spojena s prodejem ordinace jinému společníkovi nebo novému majiteli, často chybí dostatečně podrobné smluvní vymezení toho, co přesně je předmětem převodu.

    Mimořádně citlivou oblastí je pacientská dokumentace. Ta je ze zákona vázána na konkrétního poskytovatele zdravotních služeb a její předání musí být vždy v souladu s právními předpisy a pravidly ochrany osobních údajů (GDPR). „Jednoduché předání“ bez splnění těchto podmínek není možné a může vést k závažným postihům.

    Podcenění časového harmonogramu

    Správné načasování je při transformaci ordinace klíčové. Úřady mají své procesní lhůty, které se často počítají na týdny až měsíce. Pokud se administrativní kroky spustí příliš pozdě, hrozí vznik provozní mezery – tedy období, kdy nová s. r. o. ještě nemá vydané potřebné oprávnění, zatímco OSVČ už svou činnost oficiálně ukončila.

    Tomuto riziku lze předejít vytvořením detailní časové osy jednotlivých kroků a paralelním vyřizováním všech potřebných povolení a registrací.

    Opomenutí interních povinností s. r. o.

    Založením společnosti s ručením omezeným vzniká řada nových povinností, které u OSVČ často nebyly řešeny formálně. 

    S. r. o. musí mít:

    • zpracované interní směrnice, například pro BOZP, GDPR, nakládání s odpady či vedení zdravotnické dokumentace,
    • řádně vedené účetnictví,
    • formálně jmenovaného statutárního zástupce se všemi souvisejícími odpovědnostmi.
       

    Zatímco u OSVČ mohly tyto procesy fungovat spíše neformálně, u společnosti se stávají předmětem kontrol ze strany dozorových orgánů.

    Transformace ordinace na s. r. o. přináší nesporné výhody, ale vyžaduje důkladnou přípravu. Nejčastější chyby vycházejí z podcenění administrativy, špatného načasování a nedořešených právních či účetních detailů.
    Dobře připravený harmonogram, konzultace s právníkem i účetním a včasná komunikace s úřady mohou ušetřit mnoho starostí – a především zajistit, že pacienti nepocítí žádné omezení péče.

     

Ing. Lucie Hanzalová
Autor článku

Několik let jsem působila jako manažerka péče a komunikace ve VZP, následně jsem se věnovala vzdělávání na IPVZ. Dnes jsem připravena pečovat o Vás – s empatií, profesionalitou a lidským přístupem.

Čtěte také